Gökhan DEMİRDAŞ

Logo, Marka, Markalaşma, Tasarım

Yazar : - 10.10.2014


Logo, Marka, Markalaşma, Tasarım

 

 

 

Logo, kimliğiniz olmadığı gibi markanız da değildir. Logo tasarımı, kimlik ve markanın hep birlikte bir iş veya ürünün algılanan görüntüsünü oluşturmak üzere farklı rolleri vardır. Marka, bir bütün olarak duygusal açıdan algılanan kurumsal imajdır. Kimlik, markanın görsel olarak genel tanımıdır, logo ise basit bir şekilde markanın kimliğini özetleyen bir simge veya işarettir.

Marka konumlandırması açısından kurumsal kimlik tasarımı ve logo oldukça önemlidir. Marka, kimlik ve logo, firmanızın hedef kitle tarafından tanınabilirliğini sağlayan ögelerdir. Bu ögeler bir arada, doğru tasarım ve stratejilerle, birbirine senkronize şekilde kullanıldıklarında amaçlarına ulaşırlar.

 

 

-Markalaşma Nedir?


Markalaşma konusunda birçok yayın yapılmış ve yüzlerce kitap yazılmıştır. Özetle ifade etmek gerekirse marka; bir organizasyon, hizmet veya ürünün müşteri kitlelerinin algıları ile şekillenen kişiliğidir. Dolayısıyla bir tasarımcı tek başına “marka” oluşturamaz. Marka, profesyonel bir ekip tarafından, potansiyel müşterilerin tanım ve isteklerini göz önüne alarak,stratejik planlama ve marka kimliği geliştirme süreçleri kapsamında oluşturulmalıdır.

Birçok kişi markanın renkler, bazı yazı tipleri, logo, slogan ve belki de bazı reklam ve müzikler gibi unsurlardan oluştuğuna inanır. Aslında konu daha karmaşıktır. Markanın bir kurumsal imaj olduğunu söyleyebiliriz.

Kurumsal imaj konusunda esas düşünce ve temel konsept; firmanın yaptığı, sahip olduğu ve ürettiği her şeyi içermesi; bir bütün olarak iş değerleri ve amaçlarının yansıması olmalıdır. Bu konsept kapsamında firmanın sürdürülebilirliği, niteliği, var olma nedeni, vizyonu tutarlı olmalıdır.

Örneğin dünyadan en iyi bilinen bilişim firmalarından biri Apple’dır. Bir firma olarak Apple; insancıl bir kurum kültürüne ve güçlü bir kurumsal etiğe sahiptir,  desteklenen toplumsal projeler ve gönüllülük ile karakterize edilir. Firmanın bu değerleri müşteri hizmetlerinden yenilikçi ürünlerine ve reklamlarına kadar belirgindir. Apple, insanlarla ürünleri ve logosuyla birlikte duygusal hümanist bir bağ kurmaktadır. İnsanlar Apple’ın ürün ve hizmetlerini satın aldıklarında kendilerini markanın bir parçası gibi hisseder. Markayı yaratan, müşteri kitlesiyle kurduğu duygusal bağdır.

 

 

-Kimlik Tasarımı Nedir?


Markanın ya da kurumsal imajın en önemli rolü kimliktir. Çoğu durumda kimlik tasarımı, görsel donanımlar olarak bir kurallar çerçevesinde kaydedilir. Kimliği oluşturan bu kurallar genellikle renk paletleri, yazı tipleri ve düzenleri, ölçüler gibi bilgileri içerir. Kuralların tanınabilir olması ve bir bütün olarak markayı oluşturması şirketin kimliğinin tutarlı olmasını sağlar.

 

Bir şirketin kurumsal kimliği ya da imajı birçok görsel donanımdan oluşur:

·         Logo (Tüm kimliğin ve markanın sembolü)

·         Antetli grubu (Antetli kağıt, kartvizit, zarflar, vb.)

·         Pazarlama araçları (El ilanları, broşürler, kitaplar, vb.)

·         Web sitesi

·         Ürün ve ambalajlar

·         Giyim tasarım (Çalışanlar tarafından giyilen kıyafetler)

·         Tabela (İç ve dış tasarımlar)

·         Mesajlar ve eylemler (İletişim kanalının doğrudan ve dolaylı olarak ilettiği mesajlar)

·         Diğer iletişim yolları (Ses, video, koku, his, vb.)

·         Ürün ya da hizmeti temsil eden diğer görsel ögeler

Bütün bu materyaller kurumsal kimliği oluşturur ve bir bütün olarak markayı temsil eder. Logo ise bu kurumsal kimlik ve markanın içine konumlandırılan ve en önemli tanımlanabilir işarettir. Bu işaret, bir bütün olarak ürün veya hizmetin sembolüdür.

 

 

-Logo Nedir?


Logonun ne olduğunu anlamak için öncelikle ne için olduğunu anlamak gerekir. Logo bir tür kimlik belgesidir. Logo; firma ya da ürünü, bir işaret, bayrak, sembol ya da imza ile tanımlar. Bir logo şirket için doğrudan satış yapmaz ve logonun bir iş tanımı yoktur.

Logo, sembolü olduğu ürün ya da hizmetin kalitesini tanımlar fakat bir açıklama değil, kimliktir. Dolayısıyla logonun görünüşünden çok anlamı önemlidir.

Konsept oluşturmak için logoyu bir insan karakterine benzetebiliriz. Örneğin isimleri karmaşık olmayan ve kolay hatırlanabilir olan insanları düşünün. Ya da insanların aklında kalan tarzlar; her zaman pembe giyen sarı saçlı kız gibi…

Logo tam anlamıyla ürünü ya da hizmeti açıklayıcı da olmamalıdır. Bunun yerine unutulmaz ve tanınabilir bir kimlik şeklinde olmalıdır.

Bir başka önemli konu ise logo görüldükten sonra bile kitlelerin markaya olan merakının devam etmesini sağlaması gerekir. Örneğin, insanların kimliklerinden isimlerini öğrenebiliriz fakat onları tanımak için kimliğe bakmaktan fazlası gereklidir.

Logo, ürün ya da hizmeti en basit şekilde tanımlamaktır.

Güçlü bir kurumsal kimlik firmanızın güçlendirilmesinde etkili olur. Kurumsal kimlik ile birlikte tasarlanan logo ve oluşturulan marka algısı, müşteri kitlesine sürdürülebilir bir şekilde sunulduğunda, firma olumlu ve kalıcı bir etki bırakır. 

10.10.2014 - Marka ve İletişim
 

KATEGORİLER

ETİKETLER

TAKİP EDİN


  • Bebekcaddesi , Bebek sektöründe müşteri memnuniyeti ana fikriyle e-ticaret hayatına başladı. AdWorld ailesi tüm internet mecrasındaki reklamlarımızı ve yazılım ...
    Bebekcaddesi Mustafa UTKU - Kurucu Ortak

  • Sitemizi kurmadan önce tasarımları ve verdiği bilgiler ile ayrıca kurulum esnasındaki yardımları ile AdWorld ailesine sonsuz teşekkürleri bir borç bilirim. ...
    Perde Dünyam Yunus Emre POLAT - Yönetici

  • Ginto Pırlanta, online pırlanta ve değerli maden satışı yapan bir markadır, buda çok dürüst güvenilir online mağazamızda bize yol gösterici bir iş ortağı gereks ...
    Ginto Pırlanta Özer DURAK - Yönetici